Discus groeit niet meer

Er is iets met uw vis(sen),maar U weet niet wat...uit hier gerust hier uw zorgen.

Moderators: nico, Dusty, bara

Discus groeit niet meer

Berichtdoor Apisto » Zo 21 Aug 2005 20:40

Beste liefhebbers,

Zo'n drie maanden geleden had een discus last van flagalaten, deze vis behandeld en nadien weer kern gezond.
Maar nu het volgende, ik heb het idee dat deze vis niet meer (lijkt) te groeien.
Hij eet goed en in contact met zijn broer, met wie ik hem tegelijk heb gekocht, wil hij het eten uit zijn bek stelen (behvechten).
Verder blijft de vis over het algemeen op zijn stekkie, omdat hij nu zo langzamerhand de kleinste is geworden en helaas ook zo (lijkt) te blijven.

Is hier iets aan te doen of groeit hij nu langzamer?

gr. apisto
Gebruikers-avatar
Apisto
normal poster
normal poster

Berichtdoor George » Zo 21 Aug 2005 22:47

Apisto

Een vis die zwakte vertoond zal sneller ziek worden dan degene die dat niet vertoond.
De natuur zal hier keihard op inspringen en de vis zal sterven.
Nu heeft deze vis natuurlijk geluk (als je als vis daarover mag spreken) daar wij zelf de natuur een handje helpen in de goede richting.
Dus je maakt de vis in jou ogen beter.
Het gevolg is dat een vis die in zijn natuurlijke element zou zijn overleden maar nu blijft leven.
De groei achterstand zo best het gevolg kunnen zijn van de medicatie maar ook kan het een natuurlijk iets zijn.
Hetzelfde komt natuurlijk voor bij honden en katten het ene jong is altijd groter of kleiner dan het andere.
Dus van nature kan deze vis ook zijn achtergebleven en een groei achterstand halen ze nooit meer in.

George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.
Gebruikers-avatar
George
monster poster
monster poster

.

Berichtdoor Apisto » Ma 22 Aug 2005 17:02

Ok nou dat is dan erg jammer. Maar George zal deze vis helemaal niet meer groeien of gaat dit dan langzamer.

gr. apisto
Gebruikers-avatar
Apisto
normal poster
normal poster

Berichtdoor marcel » Ma 22 Aug 2005 22:47

als hij een groeiachterstand heeft opgelopen zal hij dat nooit meer inhalen
Gebruikers-avatar
marcel
addict poster
addict poster

Berichtdoor George » Ma 22 Aug 2005 23:09

Apisto

Zoals Marcel al aangeeft hij zal zijn achterstand niet meer inhalen.
Hij zal nog wel groeien maar niet snel en niet maximaal.

George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.
Gebruikers-avatar
George
monster poster
monster poster

.

Berichtdoor Apisto » Di 23 Aug 2005 07:47

Ok bedankt.

gr. apisto
Gebruikers-avatar
Apisto
normal poster
normal poster

Berichtdoor Diana » Wo 31 Aug 2005 08:18

Apisto, ben natuurlijk wel benieuwd naar de grootte van de discus of is het nog maar een heel kleintje.
Een kennis van ons had een discus in zijn bak die al een jaar of twee niet meer groeide, ze hebben hem in een andere bak gezet waarna hij toch nog mooi groot is geworden.
Ik besef natuurlijk wel dat het hier een utizondering betreft,maar toch om nou te zeggen dat ze een achterstand nooit in halen...........
Een enkele keer gebeurd dit dus wel.
Kortom, geef het niet direct op,

groetjes Diana :lol
Gebruikers-avatar
Diana
insane poster
insane poster

.

Berichtdoor Apisto » Za 03 Sep 2005 00:22

De vis is ong. 12 cm
Gebruikers-avatar
Apisto
normal poster
normal poster

Berichtdoor Martin Twigt » Za 03 Sep 2005 17:30

De gemiddelde maat van een Discus ligt tussen de 12- 16 cm maar er zijn ook kleinere en grotere.
Kleinere zullen eerder voorkomen dan grotere want alles ligt aan het voedselaanbod, watersamenstelling e.d.
Ik heb zelf een wildvang Téfé die niet groter is dan 12 cm maar tis een schitterende vis.
Wat Diana verteld is echter niet eens zo'n uniek geval want Discusvissen nemen soms een groeipauze om later toch weer te gaan groeien.
Wist je dat tijdens de El Niño periode er meer kleinere dan grotere Discusvissen gevangen worden in Zuid-Amerika?
Doordat de rivieren dan tot 10 meter in niveau dalen en er zeer weinig voedsel voor"handen"is hebben de kleinere een betere overlevings kans dan de grotere.
Zolang het dier gewoon eet en lekker rondspartelt in zijn badje zou ik me geen zorgen maken.

Martin
<<Rio Purus en Uatuma gebroederlijk naast elkaar
Martin Twigt
insane poster
insane poster

.

Berichtdoor Apisto » Za 03 Sep 2005 17:33

Ok dank jewel, zie wel wat er in de komende tijd zal doen.
Gebruikers-avatar
Apisto
normal poster
normal poster

Berichtdoor MARCOS » Vr 07 Okt 2005 22:10

IK heb ooit eens een tip gehad van een kweker om kleine vissen
beter te laten groien kun je wat kippengrit in je filter doen dit geeft wat extra kalk af in je water waardoor jonge vissen dus beter groeien zijn je vissen al wat ouder werkt dit niet meer.
dit kippengrit haal je gewoon bij t tuincentra en je doet dit gewoon in n panty , dichtknopen engaan met die banaan!!!
ikhoop dat je hier wat aan hebt!!
SUCCES
HOE MOOIER DE VIS DES TE LELIJKER ZN BAAS
Gebruikers-avatar
MARCOS
normal poster
normal poster

Berichtdoor pedewe » Vr 07 Okt 2005 23:11

Ik zou maar voorzichtig zijn met kalk. Je hardheid en dus geleidbaarheid schieten omhoog, als gevolg daarvan je pH ook. Dat kan bij malawi's en dergelijke goed uitpakken, maar bij discussen niet. Wil je ze toch van kalk voorzien voor de groei, lijkt mij een beetje krijtpoeder of kalkpoeder door het eten mengen een betere optie. Maar als je je discus goed gevarieerd eten geeft, waarin b.v. ook schaaldieren in zitten (pekelkreeftjes en dergelijke!!) dan lijkt mij dat ze voldoende kalk naar binnen krijgen.
Peter.
Gebruikers-avatar
pedewe
normal poster
normal poster

Berichtdoor Diana » Za 08 Okt 2005 08:05

Helemaal mee eens Peter :oke

Ik heb het niet zo op vreemde dingen in het aqurium (of in je filter cq bioloog) als je niet precies weet hoe je discussen hier op gaan reageren.

Zou toch zonde zijn als hier iets mis mee ging of je moet al van meerdere mensen hebben gehoord dat het goed werkt, dus Marcos, niet vervelend bedoeld, maar vraag me af hoe de rest hier op het forum over kippengrit denkt,

Diana
Gebruikers-avatar
Diana
insane poster
insane poster

Berichtdoor Martin Twigt » Za 08 Okt 2005 15:47

Tis idd een remedie om kippengrit in je filter te doen maar net als wat Peter zegt is het voor een echte Amazonebak uit den boze om dit in het filter te stoppen.
Stop je morgen kippengrit in je filter kan je overmorgen weer met Turf aan de gang.
Het houdt wel bezig maar ook ik zeg niet doen.
Kalk of calcium kan je af en toe in het voer doen of bij een behandeling met metronidazol ( 1gr op 100 liter) waarbij je dan 2 afgestreken theelepeltjes calcium en 1 afgestreken magnesium doet om de wondheling te versnellen.
Voor de rest halen de Amazonevissen hun kalk uit het voer.

Martin
<<Rio Purus en Uatuma gebroederlijk naast elkaar
Martin Twigt
insane poster
insane poster

Terug naar Ziek of wat anders?